تولید پارچه ملانژ در نساجی

تولید پارچه ملانژ در نساجی

در صنعت نساجی، پارچه ملانژ، نوعی از پارچه است که در بافت آن از الیاف طبیعی پنبه و نوعی الیاف مصنوعی استفاده می شود. واژه ی ملانژ در واقع به نوع نخ رنگی به کار رفته در بافت اولیه پارچه، گفته می‌شود. پارچه هایی که با این نوع نخ رنگی در بافت پارچه، تولید می‌شوند به نام پارچه ملانژ معروف هستند. 

تولید پارچه ملانژ در نساجی

روش های توسعه تولید پارچه ملانژ

روش های توسعه تولید پارچه ملانژهمانطور که  گفته شد در بافت پارچه ملانژ دو الیاف طبیعی پنبه و الیاف مصنوعی  به کار رفته هنگام رنگ کردن این پارچه بدلیل تفاوت در رنگ پذیری  الیاف مختلف، نوعی دو رنگی ایجاد می‌شود که این دو رنگی از ویژگی های پارچه ملانژ محسوب می شود.

تجارت نساجی همواره یکی از مشاغل اصلی و پر در آمد در دنیای ما انسانها بوده و هست،چرا که  یکی از نیاز های اساسی انسان را پوشش می‌دهد. 

الیاف نساجی در ابتدا مستقیم از طبیعت بهره برداری و تهیه  می‌شده و این امر سالهای زیادی به همین منوال بوده است. نسل جدیدتر این الیاف توسط انسانها از نایلون و پلی استر ساخته شد. در دنیای امروز ما تولیدات این صنعت از تنوع بسیار بالایی برخوردار شده است. تولید پارچه ملانژ نیز که پارچه ای مخلوط از هر دو نوع از این  الیاف است، بسیار پر کاربرد است. این پارچه از انواع  پارچه های ارزان قیمت است. 

البته توجه کنید که قیمت پارچه های ملانژ نیز بر اساس درصد الیاف طبیعی و مصنوعی بکار رفته در آن متفاوت است. هر اندازه درصد الیاف مصنوعی به کار رفته در بافت پارچه ملانژ بیشتر باشد از قیمت و کیفیت پایین‌تری نیز برخوردار می شود.  

پارچه های ملانژ با درصد الیاف مصنوعی بالا معمولا براق تر و خشک تر هستند.  این نوع پارچه معمولا طوسی رنگ است، درجات مختلف از تیره  و روشن  آن نیز تولید می شود. پارچه های ملانژ رنگی  نیز تولید می‌شوند، 

رنگ این پارچه بخاطر همان نایکنواختی بافت پارچه ملانژ که پیشتر به آن  اشاره کردیم رنگی یک دست و صاف را ندارد. همچنین می توان در بافت پارچه های ملانژ از نخ های رنگی دیگری هم استفاده کرد که در آخر پارچه ای راه راه داشت 

وضعیت صادرات پارچه ملانژ در ایران

وضعیت صادرات پارچه ملانژ در ایرانامروزه در کشور ما شرکت های تولید کننده مختلفی در حوزه ی   نساجی و تولید پارچه فعالیت می‌کنند  صادرات در این بخش نیز از رونق خوبی برخوردار است، صادرات پارچه ملانژ نیز به دلیل کیفیت و تنوع بالای این نوع پارچه  و قیمت بسیار مناسب  آن، به کشورهای مختلف استقبال خوبی داشته است.یکی از دلایل صادرات موفق این پارچه این است که  با تغییر در ضخامت  نخ به کار رفته در بافت این پارچه می‌توان انواع مختلفی از این پارچه تولید کرد. ملانژ یک رو، ملانژ دو رو، دورس، فانریپ…. از انواع مختلف پارچه های ملانژ هستند. 

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت